Irnsum beleeft eenvoudige middag tegen EBC

Irnsum 1

EBC 1

Fokke Bergsma (scrimmage)
Mark Bloem (intikker)
Marco van der Ley (achter standbeen)
Assist: Jurjen Poort
Marco van der Ley (scrimmage)

5e klasse A

12 oktober 2019 14:30

Onbekend

Na vorige week de eerste overwinning van dit seizoen behaald te hebben, stond deze zaterdag de thuiswedstrijd tegen EBC op het programma. EBC was dit seizoen nog puntloos, dus was er voor Irnsum een goede kans om zijn puntentotaal te verdubbelen.

Irnsum begon sterk aan de wedstrijd en wist een paar keer gevaarlijk door de komen over beide vleugels. Het eerste wapenfeit kwam over de rechterflank bij Mark Bloem vandaan. Bloem was de diepte ingestuurd en zorgde met een afgemeten voorzet dat Julius Huistra in scoringspositie kwam, maar Huistra kopte de bal vervolgens naast. De volgende twee kansen kwamen over de linkerflank via Hylke Fennema. Eerst wist hij met een voorzet wederom Huistra te bereiken, die de bal vervolgens knap in de bovenhoek volleerde. Helaas voor de spits stond hij buitenspel. Niet veel later was het wederom deze combinatie van spelers die voor gevaar zorgde, echter wist Huistra een lage voorzet niet goed te raken.

Toch ging Irnsum op voorsprong komen. Een voorzet vanaf links van Johannes van der Veen kwam na een scrimmage voor de voeten van Fokke Bergsma, die vervolgens van een meter of 7 voor het doel de bal binnen werkte, 1-0.

Na een goede eerste 25 minuten verslapte Irnsum. Het ging mee in het tempo van de gasten, die niet veel aan voetballen toe wist te komen. Toch wist EBC eenmaal gevaarlijk te worden in de eerste helft. Een schotkans van buiten het strafschopgebied eindigde op de paal.

Na rust wou Irnsum het tempo van de eerste 25 minuten weer oppakken en het ging de score al snel weer uitbreidden. Een voorzet glipte uit de handen van de doelman, waarna Mark Bloem alert reageerde en de bal gemakkelijk binnen kon tikken, 2-0. Een paar minuten later kwam het mooiste doelpunt van de wedstrijd. Een heerlijke voorzet vanaf links van Hessel de Ree kwam panklaar op het hoofd van Julius Huistra, die de bal vervolgens hard tegen de touwen kopte, 3-0.

EBC stelde er bar weinig tegenover, maar wist toch een keer te scoren. Fokke Bergsma maakte een fout in de opbouw waardoor een aanvaller van EBC alleen voor doelman Stefan van der Ley wist te komen, waarna deze niet faalde in de afronding, 3-1.

Irnsum liet zich niet van de wijs brengen door het tegendoelpunt en wist de score al gauw weer uit te breidden. Dit gebeurde eveneens op fraaie wijze. Een voorzet vanaf links werd zeer stilistisch achter het standbeen binnen gewerkt door de mee opgekomen Marco van der Ley, 4-1. Hier bleef het niet bij voor de laatste man van Irnsum. Na een scrimmage voor het doel was Van der Ley het meest attent en zorgde dat de afvallende bal binnen werd gewerkt, 5-1.

Het slotakkoord was voor de ingevallen Jelte Drijfhout. Wederom was er een scrimmage voor het doel van EBC en deze keer reageerde Drijfhout het snelst op de afvallende bal en schoot de bal over de doellijn, 6-1.

Zou speelde Irnsum bij vlagen goed voetbal, echter ging het soms teveel mee in het tempo van de gasten. EBC was duidelijk de zwakste tegenstander tot nu toe, wat zelfs nog erger in de score naar voren had kunnen komen. Volgende week is een vrij weekend voor Irnsum. Over twee weken staat de thuiswedstrijd tegen Bakhuizen op het programma.

Foto: Pupillen van de wedstrijd, Vigo Langhout, Jurre van Uffelen en Man of the match Matco van der Ley

Tot zaterdag 26 oktober!