Irnsum pakt de derde plaats na winst op Boornbergum

SC Boornbergum'80 1

Sander vd Velde (penalty)

5e klasse A

4 juni 2022 14:30

K. Vellekoop

Sportpark De Bining
Gravinnewei 3
9011XC
JIRNSUM
tel. 0566-601142

Na vorige week nacompetitie veilig gesteld te hebben na een winst bij FVC, stond deze zaterdag de thuiswedstrijd tegen Boornbergum op het programma. Bij winst kon Irnsum nog een plekje stijgen, dus zo ging het vandaag toch ergens om.

De eerste grote kans was voor Boornbergum. Een aanvaller van de bezoekers kon de bal praktisch in een leeg doel schieten, maar schoot tot twee keer toe tegen Marco van der Ley aan, die de doellijn nog als enige bewaakte. Een paar minuten later was Johannes van der Veen met een schot voorlangs voor het eerst gevaarlijk voor Irnsum.

Irnsum ging kort hierna op voorsprong komen. Redmer Veldhuis veroverde de bal, stuurde Julius Huistra de diepte in en Huistra wist één-tegen-één met de doelman de verre hoek te bereiken, 1-0. De 2-0 volgde al gauw. Een dubbele één-twee aan de rechterzijde van het veld tussen Johannes van der Veen en Redmer Veldhuis stelde laatstgenoemde in de gelegenheid om de scoren, 2-0. Boornbergum liet in de eerste helft nog één keer iets zien, wat direct resulteerde in de aansluitingstreffer. Een knappe combinatie en actie aan de linkerzijde van het veld zorgde ervoor dat een aanvaller van de uitploeg door de midden kon doorstomen en zo alleen voor doelman Stefan van der Ley kon komen, waarna hij niet faalde, 2-1. Boornbergum mocht nog van geluk spreken dat het met elf man de rust in ging. De doorgebroken Julius Huistra werd hard onderuit getrapt, maar de scheidsrechter zag er niks kwaads in, waar een rode kaart op zijn plaats had geweest.

Na rust liet Irnsum in eerste instantie zeer goed voetbal zien. De bal werd vaak al veroverd op de helft van de tegenstander. Irnsum kwam dan ook op een verdiende 3-1. Redmer Veldhuis slalomde vakkundig door de defensie van Boornbergum en wist zijn knappe actie te verzilveren met een schot tegen de touwen, 3-1. Een paar minuten later breidde de thuisploeg de score uit door een strafschop van Sander van der Velde, 4-1.

Irnsum ging hierna veel wisselen en was de scherpte even kwijt. Een vrije trap op de rand van het strafschopgebied werd door Boornbergum in de verre hoek geschoten, 4-2. Een paar minuten later volgde zelf de 4-3. Via een aanval over links kwam de aanvaller van Boornbergum voor Stefan van der Ley de staan en wist zodoende de aansluitingstreffer te maken. 4-3, eindstand.

Zo speelde Irnsum bij vlagen een prima wedstrijd en neemt het de derde plaats over van Boornbergum. Irnsum zet een imposante reeks van tien wedstrijden neer, waarin één keer gelijkgespeeld werd en negen keer werd gewonnen. Volgende week staat de nacompetitie op het programma. Irnsum gaat dan op bezoek bij De Wâlde uit Oudega.