Irnsum pakt de derde periode!

FVC 1

Fokke Bergsma (corner)

5e klasse A

28 mei 2022 14:30

F.S. Feenstra

Sportpark Wiarda
Ublingaplantage 6
8939EZ
LEEUWARDEN
tel. 058-2122330

Na vorige week de thuiswedstrijd tegen Mulier te hebben gewonnen, stond deze zaterdag de uitwedstrijd tegen FVC op het programma. Vandaag was ook de eerste mogelijkheid voor Irnsum om de derde periode te pakken, als de uitslagen op de andere velden ook gunstig zouden zijn.

Irnsum had het in het begin lastig met FVC. De thuisploeg was duidelijk beter gewend aan het kunstgrasveld en liet de bal makkelijk gaan. Toch ging Irnsum op voorsprong komen. Een hoekschop werd verlengd door Redmer Veldhuis, waarna Fokke Bergsma bij de tweede paal opdook en de bal in het doel werkte, 0-1. Na het openingsdoelpunt kwam Irnsum ook beter in de wedstrijd, maar moest het nog wel blijven opletten. FVC wist voor rust nog éénmaal gevaarlijk te worden, echter leverde dit geen doelpunt op.

Na rust was Irnsum al gauw een aantal keer gevaarlijk. Julius Huistra ging de diepte in maar vond de doelman op zijn weg en Redmer Veldhuis draaide een voorzet er bijna in één keer in. Toch ging de 0-2 er komen. Collectief druk zetten zorgde ervoor dat de bal al gauw veroverd werd, waardoor Julius Huistra de vrijstaande Sander van der Velde kon bereiken. Van der Velde wist vanaf de rechterkant van het strafschopgebied de bal in de linkerhoek te schieten, 0-2.

Zo rond de 70e minuut deed FVC wat terug. Een aanvaller schoot de bal tegen de hand van Marco van der Ley aan. Ook al had Van der Ley de hand voor het lichaam, de scheidsrechter deed toch besluiten tot het geven van een penalty. FVC faalde niet, 1-2.

Vijf minuten voor tijd maakte Irnsum aan alle spanning een einde en deed dit via het mooiste doelpunt van de wedstrijd. Jarno Wijtsma veroverde de bal, legde terug op Johannes van der Veen, deze wist Julius Huistra te bereiken aan de linkerkant van het veld. Huistra zag de doorgelopen Jarno Wijtsma opkomen, waarna Wijtsma met een individuele actie alleen voor de doelman kwam en deze vervolgens wist de verschalken, 1-3.

Zo won Irnsum van een lastige tegenstander. Aangezien zowel Boornbergum als Heerenveen verloren, veroverde Irnsum de derde periode en kwalificeert het zich voor de nacompetitie. Een knappe prestatie, aangezien deze periode de moeilijkste was op papier. Volgende week kan Irnsum nog proberen om de derde plek te behalen in de thuiswedstrijd tegen directe concurrent Boornbergum.