Veerkrachtig Irnsum zet in ware thriller eerste stap naar promotie

De Walde 1

Johannes vd Veen (afstandschot)
Fokke Bergsma (intikker)
Frank Vermeulen (intikker)
Jarno Wijtsma (intikker)

4e klasse/5e klasse 4 A/B/C/D - 5 A/B/C/D/E/F/G

11 juni 2022 14:30

M.S Zijlstra

Sportpark Waldstreffen
Ige Galamawei 24
8582KT
OUDEGA GAAST SLEAT
tel. 0514-604259

Deze zaterdag mocht Irnsum proberen een eerste stap te zetten naar promotie, waar De Wâlde bezocht werd. De winnaar gaat naar de finale, de verliezer gaat richting de 5e klasse.

Het gras was aan de lange kant, wat het veld zeer stroperig maakte en het spel van Irnsum niet ten goede kwam. Plus de nodige zenuwen bij verscheidene spelers zorgden ervoor dat Irnsum geen geweldige start kende. Het kwam dan ook voor de eerste keer deze wedstrijd op achterstand. Sytse Tiemermsa zou de vlugge linksvoor onreglementair naar de grond gewerkt hebben, waarvoor de scheidsrechter een strafschop gaf. Stefan van der Ley werd kansloos gelaten door de nummer tien van de thuisploeg, 1-0. Niet veel later kwam Irnsum al op gelijke hoogte. Sander van der Velde gaf de bal vanaf rechts voor, Julius Huistra nam hem in het strafschopgebied aan en schoof de bal vervolgens tegen de touwen, 1-1. Huistra speelde misschien wel zijn beste wedstrijd van het seizoen en won praktisch al zijn duels. Zo creëerde hij voor rust zelf nog een grote kans, door tweemaal overtuigend een duel te winnen van beide centrale verdedigers. Alleen richting de doelman schoot de spits helaas over.

In de tweede helft kwam Irnsum voor de tweede keer op achterstand. Een afvallende bal kwam voor de voeten van de nummer tien van De Wâlde, die hem vervolgens hard in het doel schoot, 2-1. Maar Irnsum toonde niet voor het laatst deze wedstrijd veerkracht en kwam al gauw weer op gelijke hoogte. Johannes van der Veen wist op het middenveld twee tegenstanders te omzeilen en schoot vanaf een meter of twintig van het doel de bal hard in de linker bovenhoek, 2-2.

De wedstrijd kroop al steeds meer richting het einde, maar gedaan was het nog lang niet. De Wâlde ging wederom op voorsprong komen. Werner Vermeulen miste achterin de bal, waardoor wederom de nummer tien van de thuisploeg alleen op Van der Ley door kon en de bal in de korte hoek schoof, 3-2. Irnsum liet ook deze keer zijn kop niet hangen en wist in de laatste minuten de gelijkmaker te produceren. Werner Vermeulen gaf van achteren een lange bal op Johannes van der Veen, die hem in één keer doorkopte richting Fokke Bergsma. Bergsma nam de bal fantastisch aan op de borst en liet de doelman daarna kansloos in de korte hoek, 3-3. Kort hierna floot de scheidsrechter voor het einde van de reguliere speeltijd.

In de eerste verlenging kwam Irnsum wederom op achterstand. De vlugge linksvoor van de thuisploeg liet twee verdedigers van Irnsum zijn hielen zien en gaf de bal voor op een collega aanvaller, waarna het voor hem eenvoudig was om de bal binnen te schieten, 4-3. De één na de andere speler viel aan beide kanten om van de kramp, maar toch wist Irnsum nogmaals langszij te komen. Johannes van der Veen stoomde op op het middenveld en bereikte Sander van der Velde. Van der Velde schoot op doel, waarna de rebound bij de tweede paal voor Fokke Bergsma was en deze binnen kon schieten, 4-4.

In de eerste minuut van de tweede verlenging wist Irnsum het helemaal om te draaien en kwam het voor het eerst op voorsprong. Julius Huistra kwam over de linkerflank door en gaf de bal voor op Frank Vermeulen, die helemaal vrij stond bij de tweede paal en de bal simpel kon binnenwerken, 4-5.

In de laatste minuut maakte Irnsum aan alle twijfels een einde. Een fout in de opbouw bij De Wâlde zorgde ervoor dat Jarno Wijtsma en Sander van der Velde met zijn tweeën richting het doel konden. Van der Velde zag zijn poging gekeerd worden, maar de rebound was er voor Wijtsma, 4-6. Hierna floot de scheidsrechter direct voor het einde van de wedstrijd.

Zo wint Irnsum deze pot voetbal, wat als een ware thriller gezien mag worden. Vier keer terugkomen van een achterstand, kramp in elke spiervezel, maar het dan toch over de streep trekken; een prestatie om trots op te zijn. Irnsum wint ook verdient, al speelde het niet eens goed. Irnsum had meer en gevarieerder voetbal in de ploeg, waar De Wâlde voornamelijk gevaarlijk werd via hun uitstekende linksvoor. Volgende week speelt Irnsum de finale tegen Marrum op neutraal terrein. Op moment van schrijven is de locatie nog niet bekend.

Kom Irnsum allen aanmoedigen! Tot zaterdag!