Irnsum wint zonder goed spel ruim van Suawoude

Suawoude 1

Joshua Terra (schot)
Hylke Fennema (afstandschot)

24 september 2022 15:15

J. Pultrum

Sportpark De Bining
Gravinnewei 3
9011XC
JIRNSUM
tel. 0566-601142

Na vorig jaar promotie naar de 4e klasse mis te hebben gelopen door de finale van de nacompetitie te verliezen van Marrum, mocht Irnsum dit weekend starten in een competitie die voor vele nieuwe gezichten zal zorgen. Waar Irnsum afgelopen jaren in 5A uitkwam, is het dit jaar ingedeeld in de 5e klasse B. Hierdoor treft het veel noordelijk gelegen ploegen, waarvan Suawoude dit weekend de eerste was.

Al gauw werd duidelijk dat Irnsum met afstand de betere ploeg was. Zonder echt goed te voetballen kon het in de eerste tien minuten al drie keer op voorsprong komen, echter stond het vizier bij meerdere spelers nog niet op scherp. De ban werd gebroken door Joshua Terra, die ten opzichte van de finale van 18 juni voor de enige verandering in de basisopstelling zorgde door de afwezige Fokke Bergsma te vervangen. Terra was het meest alert bij een afvallende bal en schoot hem strak in de rechterbovenhoek, 1-0. Niet veel later kwam ook al de 2-0. Een voorzet vanaf rechts werd vanaf een meter of dertien knap in de verre hoek gekopt door Julius Huistra. Tien minuten later was het alweer raak. Redmer Veldhuis zag vanaf rechts dat Johannes van der Veen vrij stond op de rand van het strafschopgebied, waarna Van der Veen de bal in de verre hoek schoof, 3-0. Het slotakkoord van de eerste helft was voor Sander van der Velde, die de krachtsverhouding verder duidelijk maakte door de 4-0 binnen te schieten.

Na rust deed Suawoude toch wat terug. De bezoekers brachten een verse spits in en die wist met zijn eerste schot direct de rechter kruising doen bollen, 4-1. Irnsum kwam slapper de kleedkamer uit, maar wist de score wel verder uit te breiden. Na een uur spelen was het de buurt aan Julius Huistra om zijn tweede van de wedstrijd te maken, tien minuten later liet ook Sander van der Velde zijn tweede aantekenen. Het mooiste moment werd voor het laatst bewaard. De ingevallen Hylke Fennema zag de doelman van de bezoekers te ver voor zijn doel staan en wist met een boogbal de doelman te verschalken, 7-1.

Zo speelde Irnsum nog lang niet het spel zoals het moet, maar had het toch weinig te duchten van Suawoude. Volgende week zal het waarschijnlijk wel een stuk beter moeten wanneer VCR op bezoek komt in Irnsum.

Tot zaterdag!