Irnsum wint geflatteerd van VCR

VCR 1

Marco van der Ley (scrimmage)

1 oktober 2022 14:30

D.A. Dijkstra

Sportpark De Bining
Gravinnewei 3
9011XC
JIRNSUM
tel. 0566-601142

Na vorige week de openingswedstrijd eenvoudig gewonnen te hebben van Suawoude, stond deze zaterdag de thuiswedstrijd tegen VCR op het programma. De ploeg uit Rinsumageest wordt ingeschat als een directe concurrent voor de bovenste plaatsen, dus werd er een spannende wedstrijd verwacht.

In de eerste helft waren beide ploegen aan elkaar gewaagd en in het begin kregen beide teams kansen op de openingstreffer. Het was uiteindelijk Irnsum dat als eerste op het scoreformulier kwam te staan. Een dieptebal van Fokke Bergsma kwam in de loop bij Julius Huistra terecht, die alleen voor de doelman niet faalde, 1-0. Irnsum leek de rust in te gaan met een voorsprong, maar zag VCR één minuut voor de pauze langszij komen. Een fout in de restverdediging zorgde ervoor dat de uitploeg over de linkerzijde van het veld kon counteren, waarna de linkerspits de bal goed voorgaf op de inlopende spits. Deze faalde niet, 1-1.

Na rust had Irnsum het vanaf de eerste minuut lastig en wist doelman Stefan van der Ley de thuisploeg op de been te houden nadat hij iemand alleen op zich af zag komen. Irnsum had ook deze wedstrijd nog lang niet het niveau van eind vorig seizoen en zag VCR makkelijker voetballen. Toch kwam Irnsum wel op voorsprong. Nadat eerst Sander van der Velde zijn poging zag stranden, kwam die bal via Hylke Fennema voor de voeten van Marco van der Ley. Van der Ley kon vanaf een paar meter van de doellijn de bal binnenwerken, 2-1.
De voorsprong voor Irnsum zorgde ervoor dat de ruimtes achterin bij VCR groter werden en daar wist Irnsum in het vervolg goed van de profiteren. Jarno Wijtsma wist zichzelf fraai vrij te spelen en kon vanaf de middenlijn alleen op het doel af. Wijtsma behield goed het overzicht, zag Redmer Veldhuis meelopen, waarna Veldhuis de bal strak in het doel schoot, 3-1. In de laatste minuten maakte Irnsum ook nog de 4-1. Een prachtige voorzet van Hylke Fennema werd tegen de touwen gekopt door Julius Huistra.

Zo verdedigde Irnsum goed als team, maar mag het veldspel nog vele malen beter. Vandaag laat wel weer zien dat Irnsum voldoende kwaliteiten heeft op slechte wedstrijden ook over de streep te trekken. Volgende week staat de thuiswedstrijd tegen WWS op het programma.

Tot zaterdag!

Man of the Match was Stefan van der Ley, waarna hij een bos bloemen in ontvangst nam van De Vlijtige Lies uit Akkrum.