In Memoriam Jappie Riemersma (1943-2020)

18 maart 2020 17:00

Tweemaal een doelpunt in een uitwedstrijd van ons 1e elftal tegen Blue Boys uit Nij Beets. Tweemaal vanaf grote afstand, net over de middenlijn. Zijn schoten konden hard en droog zijn.

Aan kracht in zijn benen ontbrak het niet. Zijn inzet als speler van vv Irnsum was formidabel. Altijd de wil om te winnen. Fel in de duels en zijn incasseringsvermogen was hoog. Door de tegenstander werd hij gevreesd om zijn dadendrang en samen met nog een aantal andere spelers uit zijn tijd stond Jappie garant voor een nimmer aflatende vechtlust. Tegenstanders uit die jaren, maar ook nog lang daarna, zagen er tegenop om zeker in hun uitwedstrijden de strijd aan te binden tegen Irnsum. Nog steeds zijn er veel mensen van VV Irnsum maar ook elders die zich in het voorgaande Jappie Riemersma zullen herkennen.

Als 12-jarige (eerder kon toen nog niet) werd Jappie als B-junior lid van de club die hij altijd trouw bleef. Zijn vader Jaap Riemersma was zijn toenmalige elftalleider. Als bijna 18-jarige kwam hij bij het 1e elftal en tot het seizoen 1974 – 1975 maakte hij deel uit van ons vlaggenschip. Kampioenschappen in 1964 en 1968 van respectievelijk de 2e en 1e klas van de Friesche Voetbal Bond waren sportieve hoogtepunten. Het was een kort daarvoor aangestelde, nieuwe trainer die Jappie, ondanks de verontwaardiging van een aantal medespelers en natuurlijk van hemzelf, medio 1974 niet opnieuw selecteerde voor het 1e team. De genomen beslissing werd niet teruggedraaid en vanaf dat moment tot laat in zijn dertiger jaren speelde de aanvankelijk zeer teleurgestelde Jappie in het 2e elftal. In zijn eerste jaar bij het 2e elftal werd prompt het kampioenschap gevierd in de reserve 2e klas. Daarna voetbalde hij nog tot ongeveer zijn 50e jaar bij het 3e en het 4e, teams waarbij vooral de gezelligheid voorop stond. Een aantal jaren geleden werden de voetbalschoenen weer uit de wilgen gehaald en zou Jappie het weer proberen bij het toen pas opgerichte Walking Football. Helaas gooide een blessure roet in het eten en bleef het bij een poging.

Als rechtgeaarde clubman verrichtte Jappie natuurlijk ook het nodige vrijwilligerswerk. Zo was Jappie o.a. een tijdlang elftalleider van een juniorenteam waarin zijn zoon Sjoerd speelde, was hij lid van de Jeugdcommissie en floot hij als clubscheidsrechter met enige regelmaat een wedstrijd.

Als donateur en supporter is Jappie altijd betrokken gebleven bij onze club. Samen met de eind 2019 overleden Age W. Niemarkt, broer Piet Riemersma en voormalig medespeler van het 1e elftal Age J. Niemarkt namen zij gevieren bij thuiswedstrijden van ons 1e team, immer hun vaste stek in, langs de lijn. Zoals een oud-speler betaamt ging dat supporteren vaak vergezeld met een kritische, maar goed bedoelde opmerking.

De laatste jaren kampte Jappie met een afnemende gezondheid. Vele bezoeken aan het ziekenhuis volgden. Jappie bleef lang optimistisch en bleef hij strijden voor zijn gezondheid. Uiteindelijk kon hij zijn strijd niet winnen. Dit keer werd zijn vechtlust niet beloond. Op zondag 8 maart jongstleden overleed Jappie in Jirnsum op 76-jarige leeftijd. Wij wensen zijn vrouw Ruth, zijn (schoon)kinderen en zijn pakesizzer veel kracht en sterkte toe met dit grote verlies.

Bestuur VV Irnsum