Laatste nieuws rondom coronamaatregelen

3 juni 2020 15:00

Van BV Sport ontvingen we afgelopen week het volgende bericht rondom de versoepeling van een aantal coronamaatregelen.

Beste bestuursleden, vrijwilligers en/of trainers,

Met het oog op de versoepeling van de maatregelen in de strijd tegen Covid-19, heeft het kabinet vorige week woensdag tijdens het kabinetsberaad o.a. besloten dat per 1 juni a.s. door de gehele leeftijdsgroep tot en met 18 jaar de 1,5 meter tijdens de sportactiviteit zelf niet gehandhaafd hoeft te worden. Naar aanleiding daarvan is het protocol ‘Verantwoord Sporten’ ook aangepast. Alle wijzigingen zijn in rood aangegeven in het betreffende document zoals dat als onderdeel van de bijlagen is meegestuurd.

Zoals bekend, is dit protocol, naast de voorschriften en richtlijnen van het RIVM, de basis voor het aanbieden van sport- en beweegactiviteiten zoals dat door o.a. jullie gedaan wordt. Sommige sportbonden of andere overkoepelende organisaties hebben aanvullend sportspecifieke protocollen gemaakt. Mocht dat voor jullie sport het geval zijn dan dienen deze aanvullende afspraken en maatregelen ook opgevolgd te worden.

Verder is onder andere aangegeven dat, wanneer de verspreiding van het coronavirus voldoende goed onder controle blijft, sport- en verenigingskantines per 1 juli aanstaande, onder voorwaarden, weer open mogen. Tot die datum zijn ze echter gesloten. Dat betekent dus nog steeds dat er voorlopig geen samenkomsten, zoals vergaderingen, mogen plaatsvinden op de sportaccommodatie (omdat de sportaccommodatie gesloten is). Bijeenkomsten van maximaal 30 personen en onder voorwaarde dat mensen 1,5 meter afstand tot elkaar houden mogen wel elders worden gehouden.

De komende maand wordt er door organisaties als NOC*NSF, de sportbonden en de Vereniging Sport en Gemeenten gewerkt aan de protocollen en voorwaarden die straks van toepassing zijn voor heropening van jullie sportkantines en eventuele -terrassen. Zodra één en ander duidelijk is, wordt dit zo spoedig mogelijk medegedeeld. Dit laatste geldt uiteraard ook voor nieuws dat betrekking heeft op het weer kunnen gebruiken van de binnensportaccommodaties, iets dat wellicht ook weer per 1 juli aanstaande mogelijk is.

Protocol_verantwoord_sporten_update_01_juni_2020.pdf