90 jaar VV Irnsum

28 december 2021 7:00

In december 1931 staken een aantal Jirnsumers de koppen bij elkaar om te komen tot de oprichting van een voetbalvereniging Irnsum (VVI), hetgeen resulteerde in een oprichtingsvergadering op 28 december 1931.

Van de eerste vriendschappelijk wedstrijd op 31 januari 1932 tegen R.V.C. uit Reduzum, Jirnsum won met 3-2. Tot de eerste grote prijs in seizoen 41/42. In het jaar van het 10 jarig jubileum werd het team kampioen van de 3e klasse FVB.

In al die jaren heeft onze club vele ontwikkelingen kunnen doormaken ten aanzien van de uitbreiding en het onderhoud van de velden en de accommodaties. Waar eerder het café diende als “kantine” een kleedruimte, kwam daar later een blikkenbox op “it bleekje”. Want toen de voetbalclub begon te spelen op ‚”it bleekje”, was er helemaal geen accommodatie. In 1975 werd er zelfs een brief geschreven aan de koningin, waarin haar werd gevraagd haar invloed aan te wenden om de bouw van een kleedgelegenheid met kantine van de grond te krijgen. Of de koningin persoonlijk heeft ingegrepen, is niet bekend, maar in 1976 werd redelijk snel met de bouw begonnen van een kantine met vier kleedboxen. De ingebruikneming van dit heugelijke feit werd op 3 juni 1977 gevierd met een wedstrijd tegen SC Heerenveen waar Jirnsum won met 3-2. De “Voltreffer” werd deze dag feestelijk in gebruik genomen.

Vandaag de dag spelen er op dit moment zo’n 250 leden wekelijks voetbal. Als club zijn we trots op alle leden, vrijwilligers, sponsoren en alle andere betrokken die zich wekelijks inzetten voor onze club. Zonder jullie allemaal heeft een club geen bestaansrecht. Graag hadden we dit heugelijke 90 jarig jubileum met elkaar willen vieren maar helaas is dat op dit moment, wegens corona, niet mogelijk. Dat we dit gaan inhalen op een later moment staat dik gedrukt. Op dit moment beleven we wel de meest bijzondere tijden als club, welke we later vast terug zullen vinden in onze clubhistorie. Want na 90 jaar VVI, zullen er vast nog vele mooie jaren gaan volgen op het veld of in de “Voltreffer”.

Bestuur en jubileumcommissie VV Irnsum