Irnsum verstevigd de tweede plaats met winst op WWS

WWS 1

5e klasse B

4 maart 2023 14:30

R. Koole

Sportpark 't Loo
Loodyk 2 A
9088BV
WIRDUM FR
tel. 058-2552088

Na twee weken geen competitievoetbal gespeeld te hebben, stond deze zaterdag de uitwedstrijd tegen WWS op het programma. WWS doet het dit jaar een stuk beter dan afgelopen jaar, dus maakte Irnsum zich op voor een lastige wedstrijd.

Irnsum begon sterk aan de wedstrijd en wist al gauw een aantal kansen te creëren. Frank Vermeulen wist een kans aan de rechterzijde van het doelgebied niet te verzilver, Jarno Wijtsma was een paar minuten later vanaf links ook niet succesvol en Joshua Terra zag even later zijn schot gekeerd worden door de doelman. Heel even leek het erop dat Irnsum een eerste helft speelde zoals wel vaker dit jaar, wel kansen maar geen doelpunten. WWS hielp Irnsum vervolgens een handje. Eerst leek de doelman van de thuisploeg een bal simpel op te kunnen rapen, maar ging hierbij toch in de fout. Julius Huistra was hierna het meest attent en schoot vanuit een moeilijke hoek richting het doel. Zijn schot leek makkelijk gekeerd te kunnen worden door een verdediger van WWS, echter ging de bal ongelukkig bij hem door de benen, 0-1.

Na rust was het vooral allemaal onrustig. Aan de bal zakte het niveau van Irnsum drastisch, ging het soms mee in het spel van WWS en liet het zich te veel afleiden door een heel matig fluitende scheidsrechter. Toch ging de uitploeg op 0-2 komen. Johannes van der Veen stuurde Redmer Veldhuis in de diepte, waarna Veldhuis de bal voorzette. Nadat Jarno Wijtsma de bal liet gaan met een overstapje, kwam de bal bij Julius Huistra voor de voeten. De spits van Irnsum faalde niet en zorgde voor de 0-2. WWS kwam echter al gauw weer dichterbij. Johannes van der Veen kreeg op de rand van het strafschopgebied een schot tegen zijn hand aan, waarna de scheidsrechter voor een vrije trap floot. Deze werd hierna binnengeschoten, 1-2.

Een paar minuten later liep Irnsum weer uit. Wederom was het Redmer Veldhuis die de bal vanaf rechts teruglegde en deze keer was het Fokke Bergsma die met een hard schot vanaf zestien meter de doelman wist te verschalken, 1-3. Irnsum dacht de wedstrijd rustig uit te kunnen voetballen, maar dit bleek niet het geval te zijn. Werner Vermeulen werd in het strafschopgebied in zijn rug geduwd en kreeg vervolgens de bal op de hand. Helaas voor Irnsum zag de scheidsrechter slechts dit laatste en wees naar de stip. Veel consternatie volgde en een opmerking aan het adres van de scheidsrechter deed de leidsman ertoe besluiten om doelman Stefan van der Ley een directe rode kaart te geven. Fokke Bergsma maakte vervolgens zijn debuut als doelman, dook wel in de goede hoek bij de strafschop, maar wist de 2-3 niet te voorkomen. Met een man minder en een middenvelder als doelman dreigden er nog een paar moeilijke minuten voor Irnsum, maar eigenlijk kwam het niet meer in de problemen.

Zo speelde Irnsum in de eerste helft niet onaardig, maar speelde het in de tweede helft meer tegen zichzelf en de scheidsrechter dan tegen WWS. Dit blijft een punt van aandacht voor de ploeg van Dirk Jelke de Boer, al waren de frustraties wel begrijpelijk. Volgende week staat er eindelijk weer een thuiswedstrijd op het programma, wanneer Oostergo op bezoek komt.

Tot zaterdag