Interview ‘vertrekkende’ verenigingsconsul Libbe de Vries

19 april 2023 18:15

Libbe (60 jaar), in het dagelijkse leven werkzaam als veehandelaar, verricht bij onze voetbalclub de bijzondere vrijwilligersfunctie van verenigingsconsul. Libbe heeft onlangs het clubbestuur geïnformeerd dat hij na afloop van het huidige seizoen stopt met dit werk. Het gevolg is dat de club op dit moment naarstig op zoek is naar een opvolger.

In de KNVB-Handleiding voor consuls “Richtlijnen voor terreinkeuring” staat dat de hoofdtaak van een consul bestaat uit het beoordelen van de bespeelbaarheid van de velden en het informeren van de thuisspelende- en bezoekende vereniging(en) en scheidsrechter(s) bij afkeuringen.

Sedert wanneer doe je dit werk als consul?

Circa 16 jaar; ik begon na het 75-jarig jubileum, dat gevierd werd in 2007. Ik werd door het bestuur gevraagd Koos van Dijken op te volgen, die volgens de destijds geldende KNVB-regels vanwege zijn leeftijd moest stoppen. Ik was toen ‘bestuurslid Algemene Zaken’ en kort daarvoor had ik de beslissing genomen daarmee te stoppen. Het werk van consul leek mij wel wat en zodoende werd ik vervolgens ingewerkt door Koos.

Heb je zelf ook gevoetbald?

Jazeker, vanaf mijn 10e jaar tot ongeveer 18e  jaar. Ik haalde mijn rijbewijs en voor voetballen was toen eigenlijk geen ruimte meer omdat ik met vee moest rijden. Jarenlang had ik daarna geen directe binding met de club totdat mijn kinderen Elske, Eise en Klaas gingen voetballen.

Welk vrijwilligerswerk heb je gedaan bij VV Irnsum?

Ik ben 3 – 4 jaar bestuurslid Algemene Zaken geweest en vanuit die functie zat ik ook in de seniorencommissie. Deze commissie kwam iedere vrijdagavond bijeen voor het samenstellen van de seniorenteams voor de komende zondag. Ook maakte ik een periode deel uit van de jeugdcommissie en was ik daarnaast jeugdleider. Tot voor een aantal jaren geleden heb ik 15 tot 20 jaar lang wedstrijden van VV Irnsum gefloten bij de jeugd, de A-junioren, dames en de lagere seniorenteams zoals het 3e, 4e en zelfs het 5e. Alles bij elkaar opgeteld een periode van circa 30 jaar vrijwilligerswerk!!

Terug naar de werkzaamheden van consul. Wat kun je vertellen over je taken als consul?

Op de speeldagen zaterdag en zondag ben ik respectievelijk voor 07.00 uur en 08.00 uur in de ochtend op weg naar de velden. Bij een afgelasting moeten namelijk de tegenstanders geïnformeerd worden. Op de zaterdagen staan immers de eerste wedstrijden al om 9.00 uur gepland. Binnen de eigen vereniging heb ik dan contact met onze wedstrijdsecretarissen en de kantinedienst zodat zij e.e.a. verder intern kunnen communiceren. Mijn intentie is altijd om het voetbal door te laten gaan maar het moet uiteraard wel verantwoord zijn. Ook de weken daarna moeten de velden weer bespeelbaar zijn.

Belangrijk voor jouw opvolger: Kun jij je beslissing volledig onafhankelijk nemen, voel jij je hierbij gesteund binnen de club en is er altijd begrip voor jouw genomen beslissing?

Ik kan mijn beslissing altijd onafhankelijk nemen. Natuurlijk zijn er situaties van wikken en wegen te bedenken waarbij ik met mensen binnen de club ruggespraak houd. In principe is er altijd begrip geweest voor de genomen beslissingen en ik heb mij ook altijd voor 100% gesteund gevoeld binnen de club. En voor alle duidelijkheid: kou en wind zijn geen redenen om een wedstrijd niet door te laten gaan.

Waar moet je als consul, dus ook jouw opvolger, verder aan voldoen?

Je moet sterk in de schoenen staan en zogezegd ‘boven de troepen kunnen staan’. Daarnaast moet je goed naar mensen kunnen luisteren, bijvoorbeeld als er stafleden binnen de eigen club meedenken over het wel of niet doorgaan van wedstrijden. En bovenal, vertrouw op eigen kennis en kunde.

Heb jij in verband met trainingen van jeugd en senioren als consul een taak bij het keuren van de velden?

Nee, daar ben ik niet mee belast. Normaal wordt er getraind op de trainingsvelden en bij goed weer in het voor-en najaar kan er in overleg met de BV Sport gedoseerd gebruik gemaakt worden van de speelvelden.

Moet je als consul gedurende het gehele seizoen op alle wedstrijddagen de velden keuren?

Nee, het moet wel toegevoegde waarde hebben. Bij stabiel goed weer is mijn komst naar de velden niet nodig. Het kan zelfs zo zijn dat een extreme weersverandering roet in het ‘voetbaleten’ gooit. In een dergelijke situatie is het dan aan de scheidsrechter om een beslissing te nemen.

Verder nog bijzonderheden?

Ja, tegenstanders afkomstig van onze Waddeneilanden willen bij afgelasting vanwege hun reisduur, graag de avond van tevoren geïnformeerd worden.

N.B.: op het moment van publicatie van dit Interview heeft zich nog geen opvolger voor Libbe aangediend. Oproep: wie mogen wij als opvolger van Libbe begroeten?

Koos van Dijk

April 2023