Onderzoek "Speeldag seniorenvoetbal VV Irnsum”

24 april 2019 17:30

Als bestuur van Voetbalvereniging Irnsum zien we de trend dat steeds meer voetbalverenigingen de overstap maken van het voetballen op de zondag naar het voetballen op de zaterdag. Verschillende maatschappelijke oorzaken liggen hieraan ten grondslag. In het rapport ‘VV Irnsum Ferbynt’, waarin is beschreven hoe VV Irnsum klaar gemaakt kan worden voor de toekomst, is dit onderwerp aangestipt als een van de thema’s waarmee we als vereniging aan de slag moeten. Als bestuur kunnen we de ogen niet sluiten voor deze trend. We zien in onze vereniging namelijk ook dat het aandeel aan jongere seniorenspeler de afgelopen jaren is teruggelopen. Voldoende redenen om dit thema te onderzoeken en als voetbalvereniging hierin op korte termijn een weloverwogen en toekomstbestendige keuze te maken.

Het bestuur wil hierbij benadrukken dat een eventuele verandering van speeldag van onze senioren-elftallen, geen doel op zich is maar een middel om bij zoveel mogelijk leden aansluiting te houden en/of te vinden. Zowel op het gebied van sportieve ambities als van voetbal als recreatieve hobby. Voor jong en oud. Het bestuur is zich hierbij bewust dat een dergelijke keuze en besluit, nooit de voorkeur van ieder lid kan behartigen. Het uitgangspunt voor de keuze zal gebaseerd zijn op het leefbaar houden van VV Irnsum, doordat er in de toekomst voldoende aanwas van senioren zal zijn. Zowel prestatiegericht als recreatief.

Om dit onderzoek objectief en onafhankelijk te laten uitvoeren heeft het bestuur de KNVB gevraagd om ondersteuning te bieden bij de uitvoering van dit proces. Hiervoor is Ronald de Vries bereid gevonden. Ronald is voorzitter van sv Haulerwijk en daarbij ook werkzaam bij de KNVB in de ondersteuning van voetbalverenigingen. Wij zijn verheugd met de ondersteuning van Ronald en rekenen op brede steun van onze leden in het onderzoeksproces.

Het onderzoek en de enquête kent bewust een afgebakende doelgroep, namelijk de leden van de seniorenteams spelend op zondag en de JO17 categorie. Om een compleet beeld te kunnen krijgen en ook naar de toekomst toe een juiste keuze te kunnen maken, vinden we het belangrijk dat de antwoorden per elftal en naar leeftijdsgroep gecategoriseerd kunnen worden. Binnenkort ontvangen de betreffende elftallen via de elftalleiders een oproep om deel te nemen aan de enquête. Mede op basis van de uitkomst van deze enquête kan het bestuur bepalen welke speeldag van het seniorenvoetbal, het meest wenselijk is voor de toekomst van de VV Irnsum. We staan daarbij open voor alle mogelijkheden, zolang het maar past binnen de reglementen van de KNVB.

Het is de bedoeling om de enquête in de maand april uit te voeren. Op 20 mei a.s. zal het bestuur in een buitengewone ledenvergadering de uitkomsten van de enquête en het besluit voor het seizoen 2019/2020 presenteren.

Vragen over deze enquête of het onderzoek kunnen worden gesteld aan de bestuursleden. Dat mag - bij voorkeur - ook per mail, via [email protected]

Tot slot willen we nogmaals de betreffende leden verzoeken om deel te nemen aan de enquête. Met een hoge response kunnen we beter de juiste keuze maken voor een toekomstbestendig VV Irnsum.

Bestuur VV Irnsum